sex hikaye

műfajok



A Budapesti Iskola dokumentum-játékfilmjei

A hetvenes évek közepére a dokumentarista formán belül a fikciós dokumentumfilmek (más elnevezéssel: dokumentum-játékfilmek) kerülnek előtérbe, méghozzá nem csupán a műfaj keretein belül, hanem a magyar filmtörténet egészét tekintve is: a Balázs Béla Stúdió dokumentumfilm-iskolájából kinövő módszer a korszak eredeti, speciális irányzata lesz (amit a külföldi kritikusoktól kapott megtisztelő Budapesti Iskola elnevezés is jelez). tovább
műfajelemzés
filmhu | 2004. május 12.

A munka frontján - A termelési film hőseinek színe-változásai

A „termelés hőse” az ötvenes évek sztahanovistájától az Álombrigád operett-proletárjáig sorsdöntő változásokon ment keresztül. tovább
műfajelemzés
filmhu | 2004. május 19.

A Párizs-Budapest járat - A nouvelle vague és a magyar film

A hatvanas években megszülető modern magyar film vigyázó szemeit Párizsra vetette. Nem volt ez a tekintet szokatlan irányú a honi kultúra történetében: képzőművészek, írók-költők érezték évszázadok óta otthonuknak az „embersűrűs, gigászi vadont” - ám a filmesek régebben nem arrafelé kerestek tájékozódási pontot. A Bécs-Berlin-Róma tengely kedveltebb szellemi úticél és muníciós forrás volt számukra, sőt – az iménti városok közbeiktatásával, gondoljunk csak a Kordákra, a Kertészekre, Tóth Endrére, Hollywood magyar nagyjaira –, elérhetőbbnek, csábítóbbnak látszott még London, de még a West Coast is. A filmesek a Szajna-parti metropolist meghagyták a poétáknak-skríblereknek-piktoroknak, azaz a bohókás-bohém művészeknek. Addig tartott ez, amíg művészek nem lettek a mozgóképírók is. tovább
műfajelemzés
filmhu | 2004. május 12.

Az emlékezet filmjei - Filmvariációk 56-ra

Mutasd meg az emlékeidet, s megmondom, ki vagy! Legtömörebben ezzel a felszólítással foglalhatjuk össze ennek az áttekintésnek a célját, amely az „ötvenes évek” játékfilmes megjelenítéseinek változására koncentrál. Az „ötvenes évek” önálló tematikai vonulatként jelenik meg a hazai film történetében: 1957-től 2005-ig (és hamarosan bemutatják az újabb alkotásokat, tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy napjainkig) több mint félszáz játékfilm idézte meg a kort, közvetlenül, „színről színre” rekonstruálva a személyi kultusz, a forradalom, valamint az azt követő megtorlás éveit. tovább
műfajelemzés, tanulmany
filmhu | 2006. október 11.

Egy eltűnt zsáner nyomában - A szocialista krimi

Milyen bűnügyi filmjeink voltak a 60-as, 70-es, 80-as évtizedben? Kérdőn tekintgetünk – nehezen tudunk feleleveníteni ilyet –, esetleg mosolyra húzódik a szánk: igen, mintha lett volna valami rejtély egy bélyeg körül… Meg egy fotóműterem kirakatában folyton átrendezték a fényképeket… Hát persze! Ötvös Csöpi. Rá jól emlékezünk – kemény ökölcsapások, nyár, Balaton-part, az ügybuzgó, ám ügyefogyott Kardos doktor… tovább
műfajelemzés
filmhu | 2006. október 11.

Egyenlőtlen oldalú háromszögek - Szerelmesfilmek a 60-as évek elején

Mielőtt bárki azt hinné, hogy egy geometriai értekezés következik, sietek eloszlatni a félreértést: sokkal életszerűbb kérdésekről lesz szó. A Bárány Tamás regényéből készült, s épp egy évvel a forradalom kirobbanása után bemutatott Csigalépcsőt azzal hirdették, hogy ez az 1945 után forgatott első szerelmi háromszög történet. Való tény, hogy rendezőink az 1956 előtti évtizedben gondolni sem merhettek ilyen témára. tovább
műfajelemzés
filmhu | 2006. október 3.

Kutyák éji dala - Az új-érzékenység és a magyar posztmodern film első hulláma

1945 után a történelem sokszor megtagadta az organikus fejlődés lehetőségét a magyar filmtől, így az néhány rövidebb időszakot – mindenekelőtt az 1963 és 1968-69 közötti periódust – leszámítva ritkán került szinkronba az egyetemes filmtörténet progresszív folyamataival. A nyolcvanas évek eleje sajátos időszak filmtörténetünkben: kevés korszak akad, amelyben annyira ellentmondásosan reagáltak volna a magyar rendezők a világfilm megváltozó-megújuló trendjeire, mint éppen ekkor. tovább
műfajelemzés
filmhu | 2006. október 3.

Reflexiók a félmúltra - Puha diktatúra filmjei a kemény diktatúráról

Az ötvenes évekről volna szó itt, magyar játékfilmek tükrében. Ha ehelyett „félmúltra, közel-történelemre reflektáló filmekről” beszélnénk, a nyakatekert szókapcsolatot nem pusztán a szakmai nagyképűség adná a szánkba, hanem mert így a pontosabb. tovább
műfajelemzés
filmhu | 2004. május 17.

Utak és csapdák - A hazai filmvígjáték 1945-1990 között

A magyar filmvígjáték biztos alapokkal, és könnyen föleleveníthető közönségcsalogató hagyományokkal születhetett volna újjá a Világháború utáni esztendőkben. A koalíciós évek közönségének fogadókészsége sem hiányzott: versenyképes külföldi filmkínálat híján szinte bármire lehetett nézőt toborozni. Mégsem alakultak ilyen szerencsésen a dolgok: a régi vígjáték továbbélését akadályozó erők nagysága, veszélyes természete hamar megmutatkozott.  tovább
műfajelemzés
filmhu | 2004. május 17.

Rendező Bereményi Géza
Szereplők Eszenyi Enikő (Marika, Monoriék lánya)
Papcsik András (Valkó Imike)
Tóth Barnabás (Imi Valkó)
Sőth Sándor
Andorai Péter (Berci)

nka emblema 2012