sex hikaye

Bacsó Péter-portré

2006. szeptember 29. - filmhu
Bacsó Péter az egyik legidősebb, legtapasztaltabb, legszorgalmasabb és legsikeresebb filmes a régiek egyre fogyatkozó csapatából. Az 1945 utáni – most már több mint hat évtizednyi – korszak részese, tanúja és alakítója. Sokoldalúságának köszönheti, hogy szinte minden munkafolyamatba belekóstolt, ami a stúdiókban egyáltalán adódhatott.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok
Lótás-futással kezdte, kotnyeles ötletadással folytatta, mint dramaturg híres mesterek mellett járulhatott hozzá jeles alkotások világra segítéséhez, volt „főnök”, filmgyári vezető, aki meghatározó szerepet játszott a tervek elfogadásában, a művek végső változatának kialakításában, több forgatókönyvet írt, egészestés rendezéseinek száma megközelíti a harmincat. Mindemellett – talán pihenésként – népszerű slágereket költött, ambícióval tanított a főiskolán, „ráérő idejében” dolgozott a televízióban, színházi munkát vállalt, fel sem lehetne sorolni valamennyi tevékenységét. Ifjú korától kezdve fantasztikus energiák feszítették. A világ számos táján megfordult. Nála kevesen tudnak elegánsabban meghajolni fesztiválokon,  zsűri-megbízatásokat sem szokott visszautasítani. Valószínűleg lakása legnagyobb szobáját is kitapétáztathatná díjaival és kitüntetéseivel. S még egy kedvelt foglalatosság, amelyről még a részletes krónikák sem szólnak: alighanem ő a csúcstartó a közönség-találkozókon, ankétokon, vitákon való részvételben. Eldugott falvakban éppen olyan szeretettel vállalkozott beszélgetésekre, mint rangosabb protokoll-rendezvényeken. A mai napig megszállottan keresi mindenféle párbeszéd lehetőségét. Rutinos nyilatkozó. Visszafogott érvelő. Kedvvel magyarázza a bizonyítványait.
Ami szakmai reputációját illeti, bonyolultabb és ellentmondásosabb a képlet. Bacsó Pétert inkább ügyes rendezőnek tartják, semmint alaposnak. Még életművének ékessége, A tanú is megosztja a kritikai közvéleményt. Általában elismerik, ám akadnak ádáz ellenzői is. Noha problémaérzékenysége, közéleti érdeklődése, kritikai hevülete vitathatatlanul pozitív minőségű, az alaposabb tanulmányok kárhoztatják publicisztikus fésületlenségét, cselekményvezetésének felszínességét, túldimenzionált poentírozó hajlamát, egyáltalán: opusainak kiérleletlenségét. Néhányszor sarokba állították azért is, mert „nyeretlen kétéveseket”, tapasztalatlan civileket bízott meg jelentős feladattal. Egyesek szemében folytonos nyüzsgése sem rokonszenves. A vádpont szerint többször „túlvállalta” magát. Ezért aztán a képzeletbeli értékrendben kevésbé felékszerezettek is megelőzik. Az elemzések vissza-visszatérő refrénje: több műgond, cizelláló mívesség, a mondanivaló árnyaltabb megfogalmazása kellett volna rangosabb esztétikai magaslatok eléréséhez.
Mielőtt az életmű főbb tételeiről szólnánk, elevenítsük fel a pálya emlékezetes állomásait. Bacsó-Böhm Péter Kassán született, polgári családban nevelkedett. Anyjától, Palotai Boris írónőtől a szépérzéket, a kultúra iránti fogékonyságot örökölte. Először színházrendezőnek készült (1946-ban felvételezett sikeresen a Színház- és Filmművészeti Főiskolán), majd átiratkozott a filmes szakra. Az a kivételes szerencse jutott osztályrészéül, hogy hozzájárulhatott Radványi Géza klasszikusa, a Valahol Európában sikeréhez. Szerényen ugyan, ám kezdetnek ez sem akármi. Tetűfelelős beosztásban mosta esténként petróleummal a szereplő gyerekek haját, reggelente pedig – ez még nehezebb beosztásnak bizonyult – Máriássy Félix asszisztenst kellett ébresztgetnie. Világszemlélete ekkoriban alakult ki. Magával ragadták a „fényes szellők” eszméi és érzeményei. Fenntartás nélkül lelkesedett az új idők új dalaiért. MADISZ-aktivistaként gyűjtögeti a jó pontokat. Egy aktívaértekezleten például megrótta kolléganőjét, mert az illető lakkozta a körmét /!/. Szállongó pletykák szerint ifjú társaival még Balázs Bélát is kiosztotta.
1950-ben végzett a főiskolán, de ekkorra már „jegyzett munkaerő”. Beleszól a nagyok dolgába. Elismerésnek számít, hogy művészeti tanácsadónak kérik fel a ma már csupán legendákban élő Úttörők című filmhez. A forgatást leállították, a közreműködőket pedig megbüntették. Nem törtek össze. Megrázták magukat és mentek tovább. Hiába vezényelték őket perifériára (Makk Károlyt  például traktorállomásra, de kár, hogy nincs erről felvétel), bizonyosak voltak a visszatérésben. Nem is csalódtak. Kitartásuknak meglett a jutalma. Bacsó előző névjegye a Szabóné (1949). A magkészítő asszonyokról szóló tantörténet forgatókönyvét médiumunk alanya Banovich Tamással együtt készítette el. Noha igyekeztek a kívánalmaknak megfelelően kidekorálni a mesét, a vezetők tetszését nem nyerte el a rendezés, illetve a szöveg. Háy Gyula kozmetikázta át, de attól sem lett jobb. Amit erről a periódusról érdemes megemlíteni – azon kívül, hogy az égvilágon mindent előírásra tettek a gépezet amúgy lelkes részesei -: kollektív munkarendet alakítottak ki, az „egy mindenkiért, mindenki egyért”- jelszót ültették át a gyakorlatba. A csapatmunka éceszgéberei közé tartozott Thurzó Gábor, Szász Péter, Fehér Imre s még néhányan, akiket odaengedtek a tűz közelébe.
A dramaturg-státusban tevékenykedő Bacsó fáradhatatlanul ír, átalakít, szórja az ötleteket, nem marad ki szinte semmiből. Keze nyoma felfedezhető az azóta persze devalválódott filmeken. Szcenáriumai közé tartozik a Nyugati övezet (Várkonyi Zoltán rendezése 1952-ből, táma: egy haladó értelmiségi megpróbáltatásai), az Ifjú szívvel (Keleti Márton, 1953: az ipari tanulók boldog élete), a Mese a 12 találatról (Makk Károly, 1956: a totó-őrületet megörökítő sztoriban helyenként már elementáris a humor). Bacsó később sem lett hűtlen a forgatókönyvíráshoz, mint azt a Fábri Zoltánnak (Édes Anna, 1958, Két félidő a pokolban, 1961), a Makk Károlynak (Fűre lépni szabad, 1960, Egy erkölcsös éjszaka, Örkény Istvánnal, 1977), a Várkonyi Zoltánnak (Merénylet, 1959), a Fehér Imrének (Gyalog a mennyországba, 1959) készített elaborátum bizonyítja. Dramaturgként ugyancsak serénykedett – erről meg egyebek között a Déryné, a Liliomfi, a Ház a sziklák alatt, az Álmatlan évek, az Isten hozta, őrnagy úr!, a Virágvasárnap, a Szerelem tanúskodik. Reprezentatív címlista.
Itt említjük meg, hogy stúdióvezetői mérlege azért is kedvező, mert a felfogásától, stílusától, módszerétől gyökeresen eltérő mozgóképek születését is támogatta. Nála nem csak azok boldogultak a Dialóg műhelyében, akik az ő cimborái, követői, hívei voltak. Íme egy rögtönzött lista az adott közösség terméséből: Hatásvadászok, Eszkimó asszony fázik, Gyertek el a névnapomra, Szeretők, Egy élet muzsikája, Hülyeség nem akadály, Szerelem első vérig, Érzékeny búcsú a fejedelemtől, A nagy generáció, Szörnyek évadja, Vakvilágban, Az utolsó kézirat, Zuhanás közben, Mielőtt befejezi röptét a denevér…, Vadon, Magyar rekviem, A távollét hercege. Feladatot vállalt nála Jancsó Miklós, Makk Károly, Fábri Zoltán, Kovács András, Gyarmathy Lívia, András Ferenc, Vitézy László, Tímár Péter, Xantus János, Tolmár Tamás. Ez is impozáns eredmény.
A mélyvízbe 1963-ban kerül. Már alig várja a pillanatot, hogy végre rendezhessen. Zavattini gyakran idézett példabeszédének szellemében „fellázad”, már amennyire ekkortájt lázadni lehet. Nem elégszik meg azzal, hogy vethet. Aratni akar. A szűzbeszéd, a Nyáron egyszerű (1963) fiatalok hétköznapjait örökíti meg  kedves, bár helyenként dadogó közvetlenséggel, oldott hangvétellel, derűs epizódokban. Később is gyakran választ fiatalokat hősnek – egyrészt azért, mert „ifjúságpártinak” vallja magát, másrészt annak okán, hogy nyomon kövesse a társadalmi mozgásokat, az erkölcs változásait, a beilleszkedés és az érvényesülés lehetőségeit. Nem igazán szerencsés ciklusokra parcellázni a művész filmjeit, de ha mégis megtesszük, ebbe a Prokrusztész-ágyba sorolható (meg persze egyéb címszavak alá is) a Szerelmes biciklisták (1965), a Nyár a hegyen (1967), a Fejlövés (1967), a Kitörés (1970), a Forró vizet a kopaszra! (1972), a Szikrázó lányok (1974), az Ereszd el a szakállamat! (1975), a Zongora a levegőben (1976), a Riasztólövés (1977), az Áramütés (1978), a Ki beszél itt szerelemről?! (1979), A svéd, akinek nyoma veszett (198o), a Tegnapelőtt (1981), a Banánhéjkeringő (1986). Közülük kiemelkedik a súlyos politikai konfliktusokat (is) exponáló balatoni múlt-jelen konfrontáció, a Nyár a hegyen, a krimi-motívumokat kibontó Fejlövés, a kritikus szellemiségű Kitörés, a kapituláció perspektíváját megpendítő Banánhéjkeringő. Közepes musical-kísérlet a Szikrázó lányok, korrekt koprodukció a svédekkel közösen nyélbe ütött komédia. Több vállalkozást napihír, aktuális esemény ihletett. A történetek a közérzetet igyekeznek átvilágítani, de inkább csak különféle modellhelyzetek díszlettáraként funkcionálnak (mint egy hazai ítész megállapította). Ráadásul „Bacsó törekvése a publicisztikus témák életszerűvé tételére felemás eredményt hoz: a dokumentarista stílus ahelyett, hogy valószerűvé tenné a felvetett közéleti konfliktust, gyakran leleplezi annak hamisságát, egyoldalúságát, tételességét”. (Gelencsér Gábor: A Titanic zenekara, Osiris Kiadó Bp. 2002. 221.l.) A trilógiaként emlegetett szatírákban – Forró vizet a kopaszra!, Ereszd el a szakállamat!, Zongora a levegőben – bohózattá torzul a leleplezés, pedig a szerző a lét elviselhetetlen ostobaságait, bürokratikus vadhajtásait, értelmetlen szertartásait ostorozza  pikírt jelenetekben.
A „homo politicus” attitűdje érzékelhető az úgynevezett munkástémájú filmekben. „Politikus alkat vagyok, szeretek mindig a fősodorban lenni” – vallotta a rendező, amikor kinyilvánította: olyan embereket állít elbeszélései fókuszába, akiknél a cselekvések nem válnak el a szavaktól. Még egy közös nevező (részlet a Filmvilág 1975. május l.-i számában közzé tett interjúból): „…valamennyi realista, komoly hangvételű filmem fókuszában is mindig a demokratizmus problémája állott. Vagyis az embernek az a joga, hogy ne csak tárgya, hanem alakítója, formálója is legyen a sorsának és a történelemnek.” A Jelenidő (1971) és a Harmadik nekifutás (1973) a bizonyítékok, előfutáruk a Kitörés (lásd fentebb). Mi a gond ezekkel a nagy visszhangot kiváltott s annakidején „munkásfilmnapokon” favorizált mozi-darabokkal? Kovács András Bálint szerint az ötvenes évek heroizáló, csak jót és rosszat ismerő ábrázolási módja egy melodramatikus történetbe ágyazódik. A főszereplő viselkedése olyan rossz asszociációkat ébreszt, mint az ötvenes évek test-és munkakultuszát hirdető művek. (A film szerint a világ, Palatinus Kiadó, Bp.2002. 231-232.l.) A hitelességet ássa alá az idealizálás (maga nemében tisztességes) szándéka is.
A szocialista rendszer elkötelezett híve, a direktívákat többnyire lelkesen elfogadó káder hamar elindult a damaszkuszi úton. Meggyőződését, miszerint „ a múltat be kell vallani”, bátran hangoztatta, önmagát sem kímélve. Nem felejtette el saját szerepjátszásait. Egy alkalommal azt kérdezték tőle, melyik hősével azonosítja magát. Így válaszolt: „…Én vagyok annyira önkritikus, hogy elismerjem: lehettem volna kihallgató is. Én ugyanúgy mondhattam volna beszédet Rajk László bűnperéről egy üzemben, noha magam is tele voltam kétséggel.” (Filmvilág, 1983/5.) Azt is gyakran fejtegette, hogy tragikus önkritikával kell ábrázolni az ötvenes éveket, a törvénysértések időszakát. Viccelődve és komolyan idézte fel az egykori társadalmi életet, volt, amikor ráérzett a dolgok lényegére, de a programot maradéktalanul nem sikerült megvalósítania. A legnagyobb visszhangot A tanú (1969) keltette: egy film, mely sokáig dobozban hevert, mégis a fél ország látta, mert párt- és KISZ-engedéllyel mindenütt vetítették, beszéltek róla, legendája támadt. Azért válhatott emblematikus alkotássá, mert felszabadult derűvel tette nevetségessé a diktatúra ördögi mechanizmusát s az anekdotikus mesét szatirikus jellemrajzokkal ötvözte. A demokratizmus és a humor között rokonsági a kapcsolat – hirdette: „Minél több nevetséges dolgon merünk nevetni – vagyis a nevetségest nevetségesként ábrázoljuk -, azzal egyenes arányban növeljük az ember öntudatát, önérzetét.” Napi frazeológiánk részévé váltak a mondatok Pelikán József történetéből (a film évtizedes késéssel, 1979 júniusában, szabadult ki a palackból, utána viszont itthon és a határokon túl is felfedezték): „a nemzetközi helyzet fokozódik”, „az élet nem habostorta” stb. A tanú nimbuszát később több tekintélyes bíráló megcsipkedte – elmarasztalva a szerzőt a kedélyeskedő hangvétel, az elnéző szemlélet miatt. Kovács András Bálint említett könyvében szigorúan pálcát tör a rendezői szándék felett: „Múlt és jelen itt nem ugyanannak a folyamatnak a két állapota, hanem a normális világ és az agyrém feloldhatatlan ellentéte”, mi több, B.P. ezzel a gesztussal történelemmé avatja a nyomasztó tegnapot, elidegenedett tárggyá, melyet kedvére formálhat komikusra vagy tragikusra anélkül, hogy jelenbeli konfliktusai szempontjából a legkisebb mulasztástól is tartani kellene. Így válik az ötvenes évek „egy örökre lezárult kor történelmi, erkölcsi, politikai lomtárává” (id.mű 287.l.). A képet árnyalják s az ítéletet némiképpen módosítják A tanú előtt és után forgatott opusok, melyekben  szintén mostoha sorsunk tükrébe pillanthatunk. A Nyár a hegyen (1967) arról szól, hogy még nem történt meg az elszámolás, a bűnösök (konformisták, megingók) itt vannak köztünk, föl kellene mérnünk a tanulságokat. A Tegnapelőtt (1981) azt a pillanatot ragadja meg, amikor a szép eszmények eltorzultak s a zászló bemocskolódott – szükségszerűen a személyiségek megroppanását és tragikus meghasonlását eredményezve. A Te rongyos élet (1983) – a művészileg egyik legkiegyensúlyozottabb Bacsó-film – valóságos események nyomán, dokumentáris pontossággal, mégis regényesen, gazdag hangulati skálán jeleníti meg a humánum megcsúfolását, a hangzatos jelszavak („legfőbb érték az ember”) és a brutális gyakorlat között feszülő ellentmondást. Kevéssé meggyőző A tanú folytatása (Megint tanú, 1994), a sápadt és erőtlen konjunktúra-darab. Nem ad jószerint semmiféle nóvumot a témakörhöz a Vlagyimir Tyendrjakov-ihlette Sztálin mennyasszonya sem (azon túl, hogy parádés lehetőséget biztosít Básti Juli számára egy különleges átlényegülésre). A diktatúra változatai és hangulatai másfajta dimenziókban jelennek meg a Titánia, Titánia (1988) képsoraiban. A paródia rettegett hatalmasságot ránt sárba, a nagyság kisszerűségét bohózati szituációk hangsúlyozzák. A fasizmus éveiben játszódik a Hány az óra, Vekker úr? (1985) ellenállási mementója (Őze Lajos félholtan birkózott a figura életre keltésével, de már nem tudta a feladatot megoldani). A Hamvadó cigarettavég (2005) Karády Katalin-parafrázis, egyúttal szeretetteljes emlékezés G. Dénes Györgyre (1915-2001), alias Zsütire, a legendás dalszövegíróra a túlélés Paganinijére.
A rendező a nyolcvanas évek közepétől visszafogottabb tempóban dolgozik, de nem szűnik meg érdeklődése az „itt és most” jelenségei, helyzetei, furcsaságai iránt. A Banánhéjkeringő (1986) a társadalomból való kivonulás groteszk lehetőségét felvillantó látomás (vidám színekkel, keserű felismerésekkel); a Live Show (1982) rutinos dolgozat a prostituálódásról; a Balekok és banditák (1996) mai ellentmondások rajza, az érvényesülés görbe tükre; a De kik azok a Lumnitzer-nővérek? (2005) krimi-motívumokkal feldúsított sztori éttermi kritikusokról. Egyik munka sem változtatja meg alapvetően a Bacsóról, a filmesről immár elég markánsan kialakított képet.
Ha – abszurd feltételezés, mégis játsszunk el vele – egy mondatban kellene összefoglalnunk az életmű lényegét (mondjuk egy külföldi enciklopédia számára), ezt írnánk: Bacsó Péter több mint fél évszázados munkásságával azért játszik meghatározó szerepet a magyar filmtörténetben, mert törekvései, kísérletei, „nyomulásai”, sikerei, melléfogásai  egy ország, egy korszak, egy szakma életét: szándékait, lázait, tévelygéseit a szivárvány összes színében pompázó tablón, jó és kevésbé jelentős alkotások sorában reprezentálják.
 
Szerző: Veress József


Címkék

portré



Rendező Szabó István
Szereplők Karin Boyd (Juliette Martens)
Krystyna Janda (Barbara Brukner)
Klaus Maria Brandauer (Hendrik Höfgen)
Rolf Hoppe (Tábornagy)
Cserhalmi György (Hans Miklas)

nka emblema 2012